Почетак > База знања КШ > Све ми је дозвољено – није ми све на корист

Све ми је дозвољено – није ми све на корист

Један од радова који су ушли у Базу знања Креативне школе:

https://www.box.com/s/c98sar83ajtzzg0d3p7b

НАСЛОВ РАДА

       „ Све ми је дозвољено, није ми све на корист“

 ОПШТИ ПОДАЦИ

ИДЕНТИФИКАЦИОНИ БРОЈ: 060KR2BR

ЧЛАНОВИ ТИМА:

Марија Думитрашковић, теолог

Данијела Николић, професор разредне наставе, вероучитељ

Иван Миловановић, професор информатике и рачунарства

Подаци о часу

Дефинисање часа

Предмет – Верска настава

Наставна тема: Учење о Личности на основу православне триадологије,

наставна јединица: Слобода као предуслов постојања Личности

1 час обраде, 1 час обнављања реализација часа у 8. разреду.

Увођење новине

-Дебата као нова наставна метода се ретко користи у настави јер захтева добру припремну наставника, припрему ученика, не допушта импровизацију. Наставна јединица „Слобода као предуслов постојања Личности“ дала нам је простор да уведемо дебату као наставну методу и пружимо ученицима прилику да аргументовано и критички искажу своје ставове на постављене теме и задатке, науче да поштују правила, нападају ставове а не личност, бране свој став аргументима.

– Још једна важна новина је организација дебате ученика 8. разреда две школе у граду  ОШ „Бранко Радичевић“ и ОШ „ Вук Караџић“, што је представљало изазов  како за нас наставнике, тако и за саме ученике.

-Часови су планирани тимски  и тематски

-Овако изведени часови су могући више пута годишње са различитим садржајима и обогаћени  ваншколским сазнањима.

-Приказали смо на примеру прецизно одабраних теза које су ученици бранили својим ставом, вођених активности и одређеном организацијом  да је дебата као наставна метода и облик  комуникације добар начин усвајања знања на примерима из живота где ученици сопственим истраживањем корак по корак стижу до циља и  богате се искуством.

-На првом часу (где се упознајемо са појмом СЛОБОДА на примерима из свакодневног живота) је заступљено учење путем откривања и  решавања проблема.

-Овако осмишљени часови повећавају мотивацију код ученика за рад и учење, ангажују ученике да активно учествују у раду на часу, начин организације часа мотивише све ученике и оне најнекомуникативније .

-Групна сарадња и комуникација развија код ученика способност координирања у раду на заједничком проблему, развија осећај припадности, узајамне повезаности и одговорности према члановима групе.

Мотивација

-У разговору са ученицима на тему, организације наставе у школи, дошле смо до сазнања да ђацима највише сметају једнолични часови на којима често не могу да поставе питања која понекад нису везана за саму наставну јединицу али су из свакодневног живота, или немогућност да искажу своје мишљење или свој став. Наставна јединица „Слобода као предуслов постојања Личности“ пружа могућност  ученицима да искажу своје ставове на тему слобода …шта она значи у реалном животу шта доноси, да ли смо спремни за слободу која нам је дата… развијају критичко, логичко и креативно мишљење. Желели смо да ученицима пружимо прилику да то учине на прави начин кроз нову наставну методу која се не користи тако често у настави. Дебату.

-Савремен начин живота, нове технолошке могућности удаљиле су ученике па је комуникација сведена на коришћење скраћеница, кратких и неосмишљених реченица. Дебата као наставна метода захтева добру припрему, развој комуникацијских вештина, реторичност. Пред ученике је стављен још већи изазов јер су своје ставове морали да бране пред ученицима друге школе, што је представљало мотив за већом припремом и ангажованашћу. Наш мотив је био да се ученици ослободе стега у презентацији својих ставова пред непознатим личностима, нападају сатвове аргуметима а не личности, науче да поштују правила, другачије мишљење и другачије ставове.

-Осавремењавање  Верске наставе је још један од мотива који нас је водио у припреми и реализацији часова, као и разбијање табуа и предрасуда о самој настави и организацији часова Веронауке.

Коментари наставника

Часови који су приказани су по по први пут реализовани у обе школе, и по први пут је остварена  сарадња две школе кроз наставу на овај начин. Планирање часова и свих активности било је тимски уз уважавање мишљења сваког члана тима, идеја и решења.

Осавремењавање Вереске наставе, као идеја, водило нас је од самог почетка. Увођење дебате као наставне методе пружило нам је шасну да Верску наставу учинимо занимљивијом, али и ученицима пружимо прилику да се суоче са слободом говора и мишљења.

У почетку су ученици били изненађени и збуњени идејом, али када смо их упознали са дебатом кроз презентацију, идеја о реализацији оваквог часа била је одмах прихваћена.

Сама дебата показала је да су се ученици припремали и да су користлили интернет, озбиљно су прихватили све задате задатке, показали зрелост у својим размишљањима, поштовање туђег мишљења и става. Научили су да поштују правила како би и сами били поштовани , да нападају ставове а не личности, говоре и буду саслушани, да се њихово мишљење чује и вреднује. Слушали су савете нас наставника, тражили додатна објашњења.

У почетку су ученици, собзиром да долазе из две школе,  били уплашени при сусрету на самој Дебати, али након пар минута, и упознавања озбиљно су прихватили задатке и показали толерантност према друговима и њиховим ставовима.

Ученици су сами кроз дебату дошли до закључка да апсолутна слобода не постоји и да нам није све на корист што нам је дозвољено, што је нама наставницима дало потврду да нисмо погрешили у избору теме али и методе, и да су ученици у овом узрасту спремни да критички искажу свој став ако им се у томе на прави начин помогне и укаже на све потребне елементе које треба да садржи критички став.

Дебата као наставна метода је применљива у многим предемтима у основној школи и ако се уради добра припрема са ученицима може се успешно остварити, а корист ће свакако бити велика за ученике који ће истарживати и размењивати своје ставове и аргументима их бранити.

Коментари ученика

Ученицима је пружена прилика да на различите начине искажу своје коменатре о реализованим часовима. На часу информатике и рачунарства учинили су то постављањем слика у црвеној боји на радним површинама монотора, а црвена боја је означавала да су ученици задовољни часом. Сви ученици су се потрудили да што више детаља поставе на својим радним површинама. Вераблани коментари су били да је час био занимљив јер им је пружена прилика да сами израђују асоцијацију, прошире своје знање, али и провере своје предзнање.

На све ученике посебан утисак оставила је ДЕБАТА као нова наставна метода  са којом се до сада нису сусрели. У почетку су сви ученици показивали сумњу и страх од дебате, али и радозналост и задовољство што су питани и што ће бити у прилици да искажу свој став и аргументима да одбране своје мишљење.

Након првог одржаног часа Верске наставе, ученици су исказали своје задовољсрво избором тема о којима ће бити речи. Њихови коментари су били:

  • Занимљиве теме.
  • Теме из нашег живота.
  • Теме које нас муче.
  • Имам слободу да кажем шта мислим и шта ме мучи.

Сама дебата била је како су то ученици сами коментарисали прави изазов али и одговорност. Коментари које су ученици исписивали на стикерима на крају другог часа су се односили на саму тему:

  • Изговорио сам гласно шта мислим,
  • Слобода не постоји,
  • Сад разумем шта је обавеза а шта слобода,
  • Ипак ми није све дозвољено.

Била је то прилика да ученици искажу и свој став о самој дебати као наставној методи:

  • И ја имам свој став,
  • Волим да будем питан и саслушан,
  • Час је био занимљив и другачији,
  • Зашто и на осталим часовима не бисмо пробали…

И сама организација дебате оставила је посебан утисак на ученике, а нарочито сусрет ученика двеју школа. Заједничка дебата била је додатна инспирација али и мотивација да се што боље припремимо, коментари су ученика.

Advertisements
Категорије:База знања КШ
  1. Нема коментара.
  1. No trackbacks yet.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: